Fackförbundet ST varslar om blockad mot Tesla

Publicerad: 2023-11-10

Pressmeddelande Fackförbundet ST har idag beslutat att varsla om blockad av utdelning av post och tjänster genom PostNord Sverige AB levererade till Tesla. Det sker som en sympatiåtgärder för IF Metall för att få Tesla att teckna ett kollektivavtal för sina anställda i enlighet med den svenska modellen. Beslutet innebär att ST-medlemmar på PostNord Sverige AB inte kommer leverera tjänster till Tesla, men i övrigt utföra arbete som vanligt.

- I likhet med IF Metall och hela den svenska fackföreningsrörelsen anser vi att svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad. När vi fick en begäran från IF Metall om att vidta sympatiåtgärder var det därför ett självklart beslut för oss att visa vår solidaritet med IF Metall och den svenska modellen, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Varslet har meddelats arbetsgivaren PostNord Sverige AB i enlighet med reglerna om sympatiåtgärder och innebär att från den 21 november kl 15 kommer medlemmar i ST på PostNord Sverige AB inte utföra leveranser till eller från Tesla. Sympatiåtgärden är utformad för att ge största möjliga påverkan på Tesla, utan att det får konsekvenser för allmänhet eller andra arbetsgivare. Möjligheten att vidta sympatiåtgärder är en del av den svenska modellen för arbetsmarknaden och är reglerad i lag.

- Kollektivavtal är bra för både arbetsgivare och arbetstagare. De har gjort svensk arbetsmarknad framgångsrik genom att vara förutsägbar, trygg, effektiv och konkurrenskraftig. Den modellen är viktig för alla anställda och värd att försvara, säger Britta Lejon.

Fackförbundet ST

Besök: Sturegatan 15